Sportoviště a zákaz kouření od 31.5.2017 přísněji

Na konci května 2017 nastala účinnost nového zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, který má dopad nejen na provozovatele stravovacích zařízení, ale také na provozovatele sportovišť či organizátory sportovních akcí.

Od roku 1989 byla přijímána, resp. postupně zpřísňovaná normativní úprava ohledně zákazu užívání/konsumace „návykových“ látek „na veřejnosti“, tedy i na veřejně nebo volně (není to totéž) přístupných sportovištích . Od 31.5. 2017 je účinný nový zákon č. 65/2017 Sb. o ochraně zdraví před škodlivými účinky „návykových“ látek, který – mimo jiné – také dopadá na všechny provozovatele „sportovišť“, a to i ve světle jejich zpřesňujících definicí .

A.

Připomeňme si, že zákon č. 115/2001 Sb. o podpoře sportu, po své novelizaci v r. 2008, uložil (pod sankcemi) ve svém (tehdy novém) § 7a/ každému vlastníku sportovního zařízení (dále jen „vlastník“) nebo osobě oprávněné vlastníkem využít sportovní zařízení k uspořádání sportovního podniku (dále jen „provozovatel“) povinnost, je-li to nezbytné pro bezpečnost osob a majetku ve sportovním zařízení, přijmout potřebná opatření k zajištění pořádku v průběhu sportovního podniku a vydat a zveřejnit Návštěvní řád, ve kterém podle místních podmínek stanoví zejména pravidla pro vstup návštěvníků a osob bezprostředně vykonávajících pořadatelskou službu ve sportovním zařízení. Řada TJ/SK tehdy jaksi „preventivně“ využila svých Návštěvních řádů pro jimi provozovaná tělovýchovná zařízení (dále jen jako „TVZ“) také k tomu, že do nich vtělila i zákazy kouření pro definované sektory těchto TVZ .

Od 31.5.2017 – vzhledem ke zpřísňujícím definicím nového zákona č. 65/2017 Sb. – nemusí tyto (případné) dílčí partie „ohledně zákazu kouření“ obstát před zněním nového zákona, a i kdyby tak tomu bylo, tak to není od 31.5.2017 postačující, neboť Provozovatel má podle § 9 cit. zákona „zákonnou“ povinnost všechna místa/prostory TVZ, kde je uplatněn „zákaz kouření“ (i podle Návštěvního řádu), opatřit „vzorovými cedulemi“ s názvem „Kouření zakázáno“ (podle přílohy cit. zákona). Zrovna tak musí postupovat Provozovatel, pokud by hodlal v definovaných (zákonem nezakázaných!!!) částech/prostorech TVZ kouření povolit, a to instalací „vzorové cedule“ (podle přílohy cit.zákona) s názvem „Kouření povoleno“ (viz obrázky níže pod článkem)!!!

Z toho také plyne, že od 31.5.2017 – v uvedeném detailu, jest „naplněním účelu zákona a splněním povinnosti Provozovatele“ instalace „vzorová cedule“, nikoli případné znění „Návštěvního řádu“, byť by byl umístěn sériově a viditelně ve všech „kritických místech“ TVZ!

B.

Z hlediska „sportovního zájmu“ zákon č. 65/2017 Sb. ve svém ustanovení § 8 definuje „absolutní zákaz kouření“ spektrálně takto:

  1. ve škole a školském zařízení,
  1. v zařízení sociálně-právní ochrany dětí, v provozovně, kde je provozována živnost, jejímž předmětem je péče o děti do 3 let, v prostoru, kde je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, nebo v zařízení, kde je uskutečňována mimoškolní výchova a vzdělávání, nezařazeném do rejstříku škol a školských zařízení,
  1. v prostoru dětského hřiště a sportoviště určeného převážně pro osoby mladší 18 let (zde není vůbec rozhodující, zda se bude jednat o vnitřní či vnější prostory = prostě „absolutní zákaz všude“),
  1. ve vnitřním prostoru všech typů sportovišť,
  1. ve vnitřním zábavním prostoru, jako je kino, divadlo, výstavní a koncertní síň a sportovní hala, a dále v jiném vnitřním prostoru po dobu pořádání kulturní a taneční akce,
  1. ve vnitřním prostoru provozovny stravovacích služeb, s výjimkou užívání vodních dýmek .

Z důvodové zprávy k zákonu č. 65/2017 Sb. plyne, že za „chráněná“ sportoviště, resp. vždy jejich „vnitřní prostory“, kde musí být uplatněn „absolutní zákaz kouření“, se považují zejména =  dětská herna, hřiště pro míčové hry, posilovny, tělocvičny, prostory, kde se hraje bowling, plavecké haly, sportovní haly apod.

C.

V těchto souvislostech, aby nebyl přehlédnut „věcný kontext cit. zákona“, je žádoucí upozornit, že např. letní dětské tábory (které jsou „derivátem“ tzv. „zotavovací akce“ ve smyslu §§ 11a/-12 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví ve spojení s prováděcí vyhláškou č. 106/2001 Sb.) bezpochyby naplňují také definici „sportoviště určeného převážně pro osoby mladší 18 let“, kde musí být uplatněn a dodržován „absolutní zákaz kouření“ (tedy nejen ve stanech, chatkách či srubech, ale i v otevřených – venkovních– sektorech celého letního dětského tábora, kde je mládež soustředěna) . Zrovna tak bude uplatňován zákaz kouření např. pro celou linii/prostoru lyžařského vleku v době, kdy bude převážně využíván mládeží do 18 let – např. při jednorázovém nebo turnusovém lyžařském nebo obdobném výcviku/soustředění/závodech etc.

Naopak, krajně nejistá (interpretační) situace je v případě provozování otevřených, resp. venkovních koupališť (pokud jsou provozována podle § 6 zákona o ochraně veřejného zdraví a za podmínek prováděcí vyhlášky č. 238/2011 Sb.), které sice „obecně“ naplňují definici „sportoviště“ (minimálně v rozsahu jejich vodní plochy a uzavřených sociálních sektorů), ale jsou spíše určeny široké veřejnosti pro jejich převážně rekreaci/rekondici a k odpočinku. Zde bude patrně jen na Provozovateli koupaliště, aby podle „místních podmínek“ rozhodl, zda i pro tzv. „odpočinkové venkovní plochy“ ve své „soukromé“ kompetenci uplatní „celoplošný zákaz kouření“, anebo v jejich rámci vymezí „sektory“, kde bude kouření povoleno a k tomu účelu zde osadí patřičné „info cedule“.

D.

Ve smyslu § 9 cit. zákona – zjistí-li vlastník/provozovatel zákonem „definovaného“ sportoviště, kde je kouření a používání elektronické cigarety podle zákona zakázáno, porušení tohoto zákazu, je povinen osobu, která nedodržuje zákaz kouření nebo zákaz používání elektronické cigarety, vyzvat, aby v tomto jednání nepokračovala nebo aby prostor opustila. Tato osoba je povinna výzvy uposlechnout.

Nestane-li se tak, jest Provozovatel nejen oprávněn, ale z dikce zákona „povinen“ přivolat obecní/městskou policii, popř. Policii ČR, která takto „závadnou osobu“ z TVZ „úředně vyvede“, resp. jí udělí „blokovou pokutu“ až do výše 5.000 Kč, nebo ji „odevzdá“ do „přestupkového řízení“. I z toho plyne, že zákon Provozovateli TVZ nesvěřuje „právo své(po)moci“ (natož svévole), byť by i mohlo býti v „daný okamžik“ vnímáno jako užitečné bez další úřední zátěže .

Naopak nejen Provozovateli sportoviště, ale i (jednorázovému) Pořadateli sportovní akce (v místech či prostorách, kde ze zákona platí zákaz kouření) mohou být uloženy peněžité sankce/pokuty až do výše 10.000 Kč, resp. až do 50.000 Kč, pokud by správní orgán zjistil, že Provozovatel nebo Pořadatel nezajistil svoje „zákonné povinnosti“ – formálně i fakticky – v souvislosti s uplatňováním a dodržováním zákazu kouření. Pro „porušení zákazu kouření“ však zákon nijak nepřipouští uložení sankce  zákazu činnosti, resp. uzavření sportoviště, které lze jinak uplatnit – podle jiného zákona č. 115/2001 Sb. o podpoře sportu, a to v případě zjištění jiných deliktů na „území sportoviště“, resp. „pořádaného sportovního podniku“, jako jsou např. zakázaný/nepovolený prodej alkoholických nápojů, resp. jejich nepovolená konsumace, opilství, divácké násilí, resp. bitky mezi fanoušky, selhání pořadatelské služby etc.

V Praze, 31.5.2017

JUDr. Alexander Vachta

koureni_zakazanokoureni_povoleno

Grafická značka „Kouření zakázáno“ charakteru zákazové grafické značky (obrázek č. 1) má velikost nejméně 12 cm x 16 cm a obdélníkový tvar s poměrem šířka/výška 3 : 4, bílým pozadím, černým okrajem a s kruhem s červeným okrajem, červeným šikmým pruhem a s černou hořící cigaretou na bílém pozadí a černými tiskacími písmeny „KOUŘENÍ ZAKÁZÁNO“. 

Grafická značka „Kouření povoleno“ charakteru výstražné grafické značky (obrázek č. 2) má velikost nejméně 12 cm x 16 cm a obdélníkový tvar s poměrem šířka/výška 3 : 4, bílým pozadím, černým okrajem a s trojúhelníkem s černým okrajem a s černou hořící cigaretou na žlutém pozadí a černými tiskacími písmeny „KOUŘENÍ POVOLENO“ a „KOUŘENÍ VÁŽNĚ ŠKODÍ VÁM I LIDEM VE VAŠEM OKOLÍ. Slova „KOUŘENÍ POVOLENO“ jsou uvedena dvojnásobnou velikostí písma než „KOUŘENÍ VÁŽNĚ ŠKODÍ VÁM I LIDEM VE VAŠEM OKOLÍ“.

Copyright PTU 2000-2016, všechna práva vyhrazena. Created by Designeo Creative s.r.o.