Dotační žádosti na Můj klub 2026 se spustí v prosinci

NSA zveřejnila Výzvu MŮJ KLUB 2026, která je zaměřena na podporu sportovních klubů a tělovýchovných jednot věnujících se sportování mládeže. Výzva je určena jak pro soutěžní, tak i nesoutěžní sportovce a zahrnuje rovněž provoz a údržbu sportovišť. Žádosti se budou podávat od 10. 12. 2025 do 31.1.2026 do 12 hodin.

SOUHRN VÝZVY PRO ROK 2026

  • Minimální počet zapojených sportovců je 15 (splňující jednu ze čtyř kategorií za klub a ověřených v Registru obyvatel).
  • Soutěžní sportovci musí trénovat 2x týdně a v období 1.1.2025-31.12.2025 mít absolvovaných 6 soutěžních dnů.
  • Možnost vícenásobného zahrnutí soutěžícího sportovce do žádosti, pokud je v rámci jednoho TJ/SK zároveň ve více „oddílech“ různých sportů (max. 3x).
  • Údaje o sportovních soutěžích budou navazovat na již vložená data sportovních svazů do Rejstříku sportu (svazy podávají žádosti o dotaci dříve než kluby).
  • Náklady na zabezpečení údržby a provozu sportovních zařízení včetně spotřeby energií lze uplatnit maximálně do výše 50 % poskytnuté dotace.
  • Povinnost provádět úhrady všech předvídatelných nákladů výhradně bezhotovostně.
  • Nově povinnost do 30.9.2026 zapsat klubové trenéry do Rejstříku sportu (lze předpokládat, že se bude jednat o jeden ze vstupních údajů pro výpočet dotace pro rok 2027).
  • Další novinkou je povinnost zveřejnit na webu TJ/SK výši a účel poskytnuté dotace do 30 dnů od přijetí Rozhodnutí a následně také vyúčtování poskytnuté dotace.
  • V neposlední řadě si NSA vymínila možnost provedení kontroly plnění podmínek přímo v místě výkonu sportovní aktivity a nikoli pouze dokladů, jak byly kluby zvyklé v minulých letech.

NA CO JE MOŽNÉ DOTACI POUŽÍT?

Dotaci je možné využít již tradičně na následující oblasti podpory:

  • a) sportovní aktivity dětí a mládeže od 4 do 19 let (ročník narození 2022 až 2007),
  • b) zabezpečení sportovní, tělovýchovné a organizační funkce žadatele,
  • c) činnosti zahrnující provoz a údržbu sportovních zařízení (max. 50% dotace).

PRO KOHO JE DOTACE URČENA?

Oprávněným žadatelem jsou spolky nebo pobočné spolky, tedy regionální tělovýchovné nebo tělocvičné jednoty a sportovní kluby, které:

  • organizují pravidelnou sportovní činnost pro děti a mládež,
  • hlavnímu předmětu činnosti – sportu – se věnují min. 2 roky,
  • jsou bezúhonnou a bezdlužnou osobou,
  • nejsou v likvidaci, exekuci nebo v insolvenci,
  • ke dni podání žádosti evidují minimálně 15 sportovců splňujících kritéria výzvy,
  • vybírají členské příspěvky v min. výši 100 Kč/osoba/rok (nepočítá se úhrada za účast na tréninku),
  • v případě žadatele v oblasti provoz a údržba se musí jednat o provozovatele sportovního zařízení.

Zůstává nutný předpoklad pravidelné sportovní činnosti, která musí být na základě předpokládaných tréninkových plánů alespoň 1x týdně po dobu min. 35 týdnů průběhu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců (lze zahrnout i nábory z podzimu 2025 jelikož je u nich předpoklad, že budou trénovat i dále).

JAK SPOČÍTAT MAXIMÁLNÍ VÝŠI DOTACE?

Výše dotace bude stanovena na základě rozsahu sportovní aktivity dětí a mládeže ve věku od 4 let (ročník narození 2022) do 19 let (ročník narození 2007), kteří vykonávají sportovní činnost alespoň od 1.10.2025:

KATEGORIE NESOUTĚŽNÍCH SPORTOVCŮ:

Kategorie 1.1: Sportovci ve věku 4 až 15 let (ročník narození 2022 až 2011) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 1 x týdně.

Kategorie 1.2: Sportovci ve věku 16 až 19 let (ročník narození 2010 až 2007) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně.

KATEGORIE SOUTĚŽNÍCH SPORTOVCŮ – sportovci zaregistrovaní u sportovního svazu nejpozději do 31.12.2025:

Kategorie 2.1: Sportovci ve věku 6 až 19 let (ročník narození 2020 až 2007) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně, kteří se zároveň účastnili alespoň 6 soutěžních dnů za období od 1.1.2025 do 31.12.2025.

Kategorie 2.2: Sportovci ve věku 12 až 18 let (ročník narození 2014 až 2008) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně, kteří se zároveň účastnili alespoň 6 soutěžních dnů za období od 1.1.2025 do 31.12.2025.

U soutěžních kategorií platí nutnost shody se sportovními svazy, která se ověřuje při podávání žádosti. Tedy již při sestavování žádosti kluby uvidí, zda jsou jejich sportovci ve svazu evidováni za rozhodné období jako soutěžní či nikoli.

Doporučujeme si dát pozor na soulad zápisů soutěžních sportovců klubů s příslušnými svazy. Kromě soutěží se musí v evidenci klubu i svazu shodovat sportovní odvětví a kluby musí mít se svazem „dokončené sdružení“ v Rejstříku sportu.

Do žádosti se propíší pouze sportovci, kteří prošli ověřením v Registru obyvatel (ať se jedná o cizince či občany ČR), vyjma cizinců mladších 15 let, kde se ověření nevyžaduje. POZOR! Tentýž sportovec může být v rámci jednoho sportovního odvětví uplatněn maximálně u 1 žadatele. Přednost mají ty kluby, které uvádějí sportovce jako soutěžního, nicméně musí u nich zároveň také splňovat pravidelnou sportovní činnost (tj. nikoli jen závodit).

Pokud soutěžní sportovec v rámci klubu pravidelně sportuje a zároveň splnil podmínku min. 6 soutěží ve více sportovních odvětvích (v rámci různých sportovních svazů) – bude započítán do žádosti vícekrát (maximálně však 3x).

Výpočet výše dotace bude proveden podle následujícího vzorce:

  • A a B = Počet sportovců žadatele kategorie 1 * 1 100 Kč
  • C = Počet sportovců žadatele kategorie 2.1 * 4 000 Kč
  • D = Každému sportovci z kategorie 2.2 bude částka dle písmena C navýšena o 1 000 Kč.

Celková výše dotace = A+B+C+D

Bude-li po výpočtu všech dotací vyčerpána alokace výzvy, která je momentálně stanovena na 1,702 mld. Kč, budou všechny vypočtené dotace sníženy stejným poměrem tak, aby alokace vystačila na vyplacení všech úspěšných žadatelů.

KDY A JAK SE ŽÁDOST PODÁVÁ?

Žádost je možné podávat v termínu od 12:00 hodin dne 10. prosince 2025 do 12:00 hodin dne 31. ledna 2026, a to výhradně na elektronickém formuláři, který je součástí Rejstříku sportu, a odeslat v rámci Dotačním portálu NSA (DP NSA).

Ani v letošním roce se nesestavuje rozpočet. Potvrzení o vedení bankovního účtu musí být oficiální dokument obsahující název a IČO žadatele (není možné použít bankovní výpis s ručně dopsaným IČ organizace). Žadatelé na oblast podpory c) dokládají užívací právní titul ke sportovnímu zařízení. V rámci zjednodušení žádosti se také nemusí dokládat výpis z Evidence skutečných majitelů (NSA si ho zajistí sama).

Odesláním žádosti o poskytnutí dotace prostřednictvím DP NSA není žádost ještě podána! Vyplněný elektronický formulář je nutné vygenerovat ve formátu PDF (netisknout a nepodepisovat) a zaslat datovou zprávou do datové schránky poskytovatele. Přílohy se nově přikládají pouze v DP NSA a neposílají se datovou schránkou.

JINÝ ZPŮSOB PODÁNÍ NEŽ PROSTŘEDNICTVÍM DATOVÉ SCHRÁNKY NENÍ MOŽNÝ.

Důležité informace:

  • ID datové schránky (DS) poskytovatele je vnadiz2,
  • datová zpráva musí být označena jako „Žádost o dotaci“ a číslem žádosti (MK26-XXXXX),
  • datová zpráva musí být podána z datové schránky žadatele nebo z datové schránky člena statutárního orgánu (případně zmocněnce),
  • žádost v PDF formátu nemusí obsahovat podpis,
  • žádost se zasílá datovou schránkou bez příloh,
  • žádost o poskytnutí dotace je podána okamžikem doručení zprávy do DS poskytovatele.

JAKÉ NÁKLADY LZE Z DOTACE HRADIT?

Stejně jako v minulém roce patří mezi způsobilé níže uvedené náklady, které souvisí s oblastí podpory v rámci výzvy Můj klub (viz výše):

  • osobní náklady zaměstnanců (pouze trenérů a členů realizačního týmu sportovních aktivit dětí dle Výzvy) do maximální výše 60 tis. Kč na osobu a měsíc (bez příslušných zákonných odvodů) při plném pracovním úvazku. Tento limit platí pro výkon práce v pracovním poměru i na základě dohod konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ). U dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ) nesmí odměna zároveň překročit 400 Kč / hodinu,
  • nově pokud počet podpořených sportovců bude nejméně 150, lze do nákladů zahrnout také osobní náklady na jednoho zaměstnance – sportovního manažera – podílejícího se na strategickém plánování a řízení sportovního úseku, náboru a rozvoje hráčů, vedení a motivaci týmu a realizačního týmu, tvorbu a správu rozpočtu a zajištění souladu mezi sportovní vizí a celkovou strategií klubu,
  • trenérské služby, metodické služby, služby fyzioterapie, služby výživového poradenství, služby psychodiagnostiky a služby technického a servisního zabezpečení sportovních aktivit dětí dle Výzvy; jedná-li se o služby OSVČ, platí limit do maximální výše 60 tis. Kč na osobu a měsíc,
  • spotřební materiál a pohonné hmoty na sportovní aktivity dětí,
  • nájem a podnájem sportovních zařízení vč. vybavení na sportovní aktivity dětí nově maximálně do výše 20 % poskytnuté dotace,
  • standardní úrazové a cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění sportovních potřeb a sportovního materiálu,
  • cestovné, startovné a náklady na dopravu na sportovní aktivity dětí,
  • ubytování a stravování na sportovní aktivity dětí,
  • pořízení drobného hmotného majetku (DHM), jehož pořizovací cena za 1 ks DHM nebo 1 souboru věcí DHM je nižší/rovna 60 tis. Kč bez DPH,
  • pořízení drobného nehmotného majetku (DNHM) nebo 1 licence na užívání DNHM, jehož pořizovací cena je nižší/rovna 80 tis. Kč bez DPH,
  • zabezpečení údržby a provozování sportovních zařízení včetně pojistného a spotřeby energií související s provozem sportoviště maximálně do výše 50% poskytnuté dotace.

Novinkou je zavedení procentuálního omezení nákladů na pronájem sportovních zařízení, které v minulých letech nebyly omezené. Naopak velké kluby (nad 150 dětí v žádosti) mají navíc možnost si do nákladů zahrnout osobní náklady na sportovního manažera. Zároveň je třeba vést v účetnictví sledování nákladů na provoz a údržbu sportovišť odděleně.

Mezi nezpůsobilé náklady, které nelze do vyúčtování dotací použít, patří zejména:

  • propagace a reklama (služby i materiál),
  • osobní náklady a osobní výkon služeb v souvislosti s provozem a údržbou,
  • provoz webových stránek sportoviště,
  • poradenské a právní služby, zpracování studií nebo projektové práce nebo
  • náklady na dodávky a služby od osob, které jsou členy statutárního orgánu žadatele v případě, že neprokáže jejich účelnost, efektivnost a hospodárnost atd.

U všech předvídatelných nákladů i nadále platí povinnost provádět úhrady výhradně bezhotovostně.

VYUŽITÍ IS ČUS PRO IMPORT DO REJSTŘÍKU SPORTU

Hromadný import do Rejstříku sportu se jako každý rok dělá na datovém souboru CSV. Tento typ souboru v sobě nenese informaci o formátování svého obsahu! Právě proto se při jeho otevření v tabulkových editorech (např. Excelu) může uživatel setkat s „nesmyslnými“ změnami jako jsou mizející nuly na začátku rodných čísel, datum místo některých kódů sportovních odvětví a podobně – jelikož Excel si automaticky sám „domyslí“ formát daných buněk, jen bohužel nesprávně. Těmto chybám lze předejít používáním Informačního systému České unie sportu. Návod na postup pro využití IS ČUS k aktualizaci vašeho Rejstříku sportu naleznete ZDE.

PODKLADY

Pro více informací nebo pomoc s Rejstříkem sportu kontaktujte pracovníky PTU na tel. č. 261 215 365 nebo e-mailu info@ptupraha.cz.

Ing. Pavla Šrůtová

Copyright PTU 2000-2016, všechna práva vyhrazena. Created by Designeo Creative s.r.o.